.... jangan lepaskan peluang keemasan dengan menyertai siri seminar IPO baru bersama remisierRM..

CARA-CARA MEMOHON PERUNTUKAN SAHAM KHAS BUMIPUTERA

create your own banner at mybannermaker.com!

Selasa, 27 Julai 2010

Kongsi-kongsi ilmu pelaburan bersama saya....

BAHAGIAN I – MEMAHAMI PELABURAN


APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN PELABURAN?

Apabila hendak mengumpul wang untuk mengerjakan haji, membeli rumah atau untuk masa depan anak-anak, kebanyakan kita hanya memikirkan untuk menyimpan wang di bank. Tetapi kini, terdapat beberapa pilihan yang boleh menambah simpanan anda seperti yang sering disebut sebagai, “membuat wang anda bekerja untuk anda”. Biasanya, wang yang kita simpan di bank tidak akan tumbuh melebihi kadar inflasi tetapi ia mempunyai kelebihan besar iaitu hampir bebas daripada risiko. Sebaliknya, pelaburan yang dirancang dengan teliti boleh membawa kadar pulangan yang lebih tinggi. Bagaimana pun, risiko yang dikaitkan dengan pelaburan juga lebih tinggi.

Kalau begitu, apakah yang dimaksudkan dengan pelaburan? Pelaburan adalah komitmen dana kepada satu aset atau lebih yang akan dipegang untuk satu tempoh pada masa hadapan, dengan harapan adet tersebut akan menghasilkan pendapatan yang lebih tinggi. Aset yang dimaksudkan merangkumi aset dalam bentuk ketara seperti hartanah atau asset kewangan tak ketara seperti sekuriti kewangan. Kesesuaian pelaburan atas asset-aset ini adalah bergantung kepada matlamat dan objektif kewangan anda.

Anda boleh menikmati pulangan pelaburan yang lebih baik dengan membuat pelaburan yang bijak. Pelabur bijak sentiasa mencari peluang pelaburan yang akan menghasilkan pulangan lebih tinggi.

Andaikan anda berjaya menyimpan sedikit wang setiap bulan dan kini anda mempunyai jumlah terkumpul yang banyak. Apakah yang anda akan lakukan dengan wang tersebut? Bagaiman hendak memastikan wang simpanan itu menghasilkan pulangan yang lebih tinggi?

Anda tahu bahawa RM100 yang disimpan dibawah bantal tetap akan kekal RM100 walaupun masa berlalu selama sepuluh atau dua puluh tahun atau selama-lamanya. Sebaliknya, menyimpan wang dalam bank mungkin hampir tiada risiko tetapi kuasa beliannya pula sentaiasa merosot disebabkan inflasi dan cukai. Oleh itu, anda harus mencari alternatif pelaburan dan membuat perancangan pelaburan dengan bijak untuk mengembangkan nilai pelaburan anda dan seterusnya mendapat pulangan yang terbaik.


JENIS-JENIS PELABURAN.

Pasaran modal Malaysia menawarkan beberapa jenis produk pelaburan seperti saham, saham pinjaman, bon, waran dan amanah saham. Jenis produk yang dipilih oleh pelabur untuk melabur bergantung kepada pelbagai faktor seperti matlamat kewangan anda, tempoh masa, dan jumlah modal yang dimiliki.

Lazimnya, terdapat dua bentuk pelaburan. Pelaburan fizikal merangkumi hartanah, kilang, jentera dan lain-lain bentuk asset ketara. Pelaburan kewangan pula merangkumi sekuriti seperti saham, bon, waran dan lain-lain bentuk asset kewangan tak ketara. Sekuriti adalah dokumen formal yang menjadi bukti pelaburan kewangan di mana nama pemilik dan hak pembayaran balik antara kedua-dua pihak dicatatkan.

Sebahagian besar daripada pelaburan kewangan merangkumi sekuriti ekuiti dan sekuriti hutang. Sekuriti ekuiti, misalnya saham sebuah syarikat, membuktikan pemilikan seluruh atau sebahagian daripada sebuah syarikat atau aset produktifnya. Perlu diingat, tiada jaminan bahawa pemilik sekuriti ekuiti akan menerima balik jumlah modal yang dilaburkan atau pulangan tetap bagi pelaburan mereka. Ini bermakna, seorang pelabur ekuiti itu mengambil risiko kerana pulangan akan hanya diterima pada masa akan datang, bergantung kepada prestasi syarikat.

Sekuriti hutang sebaliknya mempunyai kadar faedah tetap dan tarikh matang tertentu, yakni segala-galanya telah ditetapkan kecuali nilai pasaran, yang turun naik bergantung kepada pergerakan kadar faedah dalam ekonomi. Sebagai pelabur sekuriti hutang, risiko yang ditanggung termasuklah sama ada pembayaran faedah akan diterima atau tidak dan sama ada nilai pokok pinjaman akan dibayar balik. Antara contoh sekuriti hutang adalah bon kerajaan dan swasta, stok pinjaman, bil perbendaharaan dan lain-lain.

PELABURAN KACUKAN

Berdasarkan perkembangan dan evolusi produk dalam pasaran modal kita, kini wujud beberapa pelabran kacukan yang mengabungkan ciri pelaburan hutang dan ekuiti. Anda mungkin pernah dengar mengenai saham pinjaman yakni saham yang boleh dikeluarkan dalam bentuk stok pinjaman tidak bercagar boleh tukar boleh tebus (redeemable convertible unsecured loan stock atau ICULS). Jika saham pinjaman itu adalah ICULS, pemegang terpaksa menukar saham pinjaman kepada saham apabila sampai tarikh matang mengikut nisbah penukaran dan harga penukaran yang telah ditentukan terlebih dahulu.

CULS menggabungkan kelebihan tertentu bon dengan pilihan untuk menukar bon kepada saham biasa. Pada hakikatnya, CULS mempunyai elemen “peruntukan panggilan” di mana syarikat boleh membuat panggilan pada harga yang telah ditetapkan dalam jangka masa tertentu, biasanya antara empat hingga lima tahun. CULS memiliki hak istimewa untuk ditukar kepada saham biasa berdasarkan syarat-syarat yang telah ditetapkan, yang dikenali sebagai keistimewaan penukaran.

Mengapakah CULS diterbitkan? Keistimewaan penukaran merupakan ciri tambahan yang membuatkan pembelian bon jenis ini lebih menarik. Ia boleh mengurangkan kos pinjaman syarikat (dengan membayar kadar faedah tetap yang lebih rendah) dan membolehkan syarikat mengeluarkan ekuiti tidak langsung yang lebih berfaedah berbanding menjual saham biasa. Pemegang CULS akan menerima pulangan tetap daripada bon akan diberi piluhan untuk menukar CULS kepada saham biasa bagi mendapt keuntungan sekiranya berlaku kenaikan dalam harga saham. Kelebihan ini sesuai bagi pelabur yang mahu berkongsi pertumbuhan syarikat tetapi tidak sanggup menanggung risiko yang tinggi, tetapi sangup menerima pulangan yang lebih rendah bagi memiliki hak untuk menukar bon kepada saham biasa.

Saham keutamaan juga adalah satu bentuk ekuiti kacukan, yang membolehkan pemegangnya menerima dividen tetap (saham biasa tidak berhak menerima dividen tetap). Biasanya dividen tetap ini adalah berdasarkan peratusan daripada nilai nominal/nilai tara saham. Saham keutamaan yang mempunyai hak menrima tunggakan dividen yang belum lagi dibayar.dikenali sebagai saham keutamaankumulatif. Manakala saham keutamaan yang tidak berhak menerima tunggakan dividen dikenali sebagai saham keutamaan tak kumualtif.

STOK DAN SAHAM

Apabila anda membeli stok atau saham biasa, anda memiliki sebahagian daripada syarikat dan berhak mengundi dalam mesyuarat agung. Setiap saham adalah pegangan kecil hak milik sesebuah syarikat dan anda boleh membeli sejumlah kecil atau sejumlah besar lot saham bergantung kepada wang yang anda miliki. Sebagai pemegang saham, anda akan menerima faedah daripada keuntungan yang diperolehi syarikat dalam bentuk dividen yang dibayar kepada anda, dan juga daripada pertumbuhan nilai syarikat tersebut.

Mengapakah syarikat menerbitkan saham? Dengan menerbitkan saham, syarikat akan memperoleh dana untuk meneruskan operasi dan mengembangkan perniagaan tanpa perlu membuat pinjaman daripada lain-lain sumber seperti pinjaman daripada bank perdagangan (pinjaman ini boleh meningkatkan risiko kewangan syarikat).

Anda perlu menyedari bahawa pembelian saham mempunyai risiko tertentu, Contohnya, apabila prestasi syarikat merosot, harga saham syarikat mungkin akan jatuh dan anda mungkin tidak akan menerima sebarang dividen. Terdapat juga fakto-faktor lain yang mungkin mempengaruhi harga saham anda, umpamanya prestasi pasaran saham secara keseluhuan dan keadaan ekonomi Negara. Ada juga kemungkinan anda kehilangan semua wang pelaburan jika syarikat menutup perniagaannya. Selain daripada itu, terdapat juga saham yang sukar dijual kerana kekurangan permintaan. Oleh itu, amat penting bagi pelabur untuk membuat pilihan yang bijak dan tepat ketika hendak membuat pelaburan.

Penasihat kewangan biasanya mengesyorkan saham sebagai sebahagian daripada portfolio pelaburan. Tujuan utama berurus niaga saham sudah tentulah untuk mendapatkan keuntungan dengan membeli pada harga rendah dan menjual pada harga yang tinggi. Bagi para pelabur jangka panjang, memilih saham berdasarkan faktor-faktor asas syarikat adalah amat penting, yakni mereka harus mengetahui latar belakang syarikat yang bakal dilaburkan. Oleh itu, amat penting anda membaca dan memahami prospectus, laporan kewangan dan pengumuman korporat yang diedarkan oleh syarikat-syarikat tersenarai kepada pemegang saham dan orang awam.

Ketika membuat pilihan untuk membeli saham, anda seharusnya meneliti beberapa faktor seperti latar belakang syarikat dan pengurusannya, kekuatan kewangan syarikat, nisbah harga perolehan dan hasil dividen, prospek pertumbuhan perolehan dan kebolehan syarikat untuk bersaing. Pelabur yang bijak akan meneliti factor-faktor tersebut sebelum melaburkan wang kerana ia boleh mempengaruhi harga saham.

Dalam urus niaga saham, terdapat dua lagi jenis terbitan saham iaitu terbitan bonus dan terbitan hak. Terbitan bonus adalah terbitan baru saham biasa kepada pemegang saham yang sedia ada dan mereka tidak perlu membuat bayaran untuk mendapatkannya tetapi sebaliknya pembayaran diambil daripada rizab syarikat.

Terbitan bonus juga diberi berdasarkan nisbah tertentu dan setiap pemilik saham biasanya mempunyai hak untuk terbitan bonus berkadar terus dengan jumlah pemilikan saham dalam syarikat berkaitan. Terbitan bonus digunakan untuk memperbesarkan modal syarikat dan mungkin juga digunakan sebagai satu cara untuk memberi ganjaran kepada pemegang-pemegang saham yang sedia ada. Untuk menerima saham bonus, anda perlu memberi perhatian kepada lepas tarikh kerana hanya saham-saham yang dibeli sebelum lepas tarikh sahaja berhak menerima saham bonus.

Tempoh daripada hari pertama pengumuman hak saham bonus atau terbitan hak atau dividen, sehingga hari sebelum lepas tarikh kerap dirujuk sebagai serta tempoh. Pada amnya, serta adalah awalan yang bermaksud :bersama”. Saham yang serta dividen bermakna pembeli berhak menerima dividen yang telah ditetapkan pada masa itu. Begitu juga bagi serta hak dan serta bonus di mana pelabur akan mendapat hak bagi bonus atau terbitan hak berkaitan.

Terbitan hak memberi pemegang saham yang sedia ada hak untuk melanggan saham bias baru pada harga terbitan yang lebih rendah daripada harga pasaran biasa dan pada nisbah yang sama dengan saham mereka yang sedia ada. Syarikat akan melaksanakan terbitan hak apabila mereka mahu mendapatkan dana tambahan untuk membiayai keperluan modal mereka.

Ketika menawarkan terbitan hak, syarikat akan mengedarkan surat penguntukan sementara (provisional allotment letter atau PAL) kepada semua pemegang saham sedia ada untuk memberitahu mereka mengenai hak terhadap terbitan hak. Pemegang saham dikehendaki mematuhi semua arahan yang terdapat dalam PAL ketika melaksanakan hak mereka untuk memperoleh sham baru. Jika anda memilih untuk tidak melaksanakan hak anda, anda boleh menjual PAL di pasaran terbuka (jika disebut harga) atau menyerahkan hak tersebut kepada orang lain.

Anda tentu pernah melihat saham kategori ‘A’ disenaraikan dalam akhbar dan majalah pelaburan. Penyenaraian saha ‘A’ merujuk kepada terbitan saham yang tidak layak menerima hak seperti dividen, bonus dan terbitan hak. Saham ini kemudiannya akan bergabung dengan saham yang sedia ada selepas tarikh hak. Selepas digabungkan, ia akan menjadi saham biasa dan mempunyai ciri-ciri yang sama dengan saham biasa yang sedia ada.

BON

Pada amnya, bon ditrbitkan oleh kerajaan, agensi-agensi kerajaan dan syarikat-syarikat korporat, dan biasanya mempunyai ciri-ciri berikut :

 Tarikh matang atau tempoh yang ditetapkan.
 Kadar bayaran faedah tetap (kadar kupon)
 Nilai nominal/nilai tara boleh tebus apabila matang.

Apabila membeli bon, seseorang pelabur sebenarnya memberi pinjaman kepada penerbit bon sama ada kerajaan atau syarikat. Sebagai pulangan, pelabur akan menerima bayaran faedah tetap dan juga nilai nominal/nilai tara apabila bon tersebut matang pada tempoh yang telah ditetapkan. Bon juga kerap dirujuk sebagai sekuriti pendapatan tetap atau sekuriti faedah tetap.

Di Malaysia, antara istilah yang digunakan untuk bon korporat termasuk debenture dan terbitan hutang persendirian.

Bon digemari di kalangan pelabur kerana dua sebab: ia memberi aliran pendapatan yang stabil dan juga peluang untuk mendapat keuntungan modal hasil daripada peningkatan nilai bon di pasaran. Bagaimanapun, risiko kadar faedah dan risiko harga tetap dikaitkan dengan pembelian bon memandangkan harga bon sentiasa turun naik mengikut pasaran. Secara amnya, apabila kadar faedah naik, harga bon akan turun dan sebaliknya.

Bagi sesetengah pelabur, saham dianggap berupaya menghasilkan pulangan yang lebih tinggi berbanding bon. Pelabur lain pula beranggapan bon mempunyai tahap risiko lebih rendah tetapi lazimnya menawarkan pulangan yang lebih tinggi berbanding dengan menyimpan wang di bank. Dengan lain perkataan, bon menyediakan keseimbangn yang baik bagi mereka yang terlalu berhati-hati untuk membuat pelaburan yang banyak dalam pasaran saham tetapi ingin memperoleh pulangan yang lebih banyak daripada menyimpan wang di bank.

Pasaran bon di Malaysia merangkumi bon kerajaan dan bon persendirian atau korporat. Ada mulanya, bon kerajaan diterbitkan untuk memenuhi keperluan pelaburan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan untuk membiayai defisit belanjawan kerajaan. Kemudian bon diterbitkan untuk memperolehi dana ntuk membiayai perbelanjaan sektor awam. Jenis utama bon kerajaan yang diperdagangkan adalah Bil Perbendaharaan Malaysia (MTB), Bil Bank Negara (BNB), Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) dan Sijil Pelaburan Kerajaan (GIC).

Bon korporat adalah antara instrument hutang yang diterbitkan oleh syarikat untuk memperoleh modal. Bon korporat diterbitkan dengan tempoh matang yang telah di tetapkan, dan pembayaran faedah yang ditetapkan kepada pelabur. Bon ini diurus niaga di pasaran sekunder oleh institusi pelaburan seperti syarikat kewangan dan rumah diskaun. Bon kerajaan dan korporat biasanya didagangkan oleh Intitusi dan dalam jumlah yang besar.

Pelabur runcit boleh membuat pelaburan bon melalui dana bon dan dalam saham pinjaman seperti saham pinjaman boleh tukar atau tidak boleh tukar dan saham pinjaman tercagar atau tidak tercagar yang disenaraikan di pasaran sekunder.




WARAN DAN HAK LANGGANAN BOLEH PINDAH (TSR)

Hak Langganan Boleh Pindah (TSR) atau kini lebih dikenali sebagai waran, memberi pemegangnya hak tetapi bukan kewajipan, untuk melanggan saham biasa baru pada harga kuat kuasa yang telah ditetapkan dalam tempoh masa tertentu. Perlu diingat bahwa waran tidak bernilai lagi selepas tempoh masa yang ditetapkan.

Apabila membeli waran, bayaran yang boleh dijelaskan biasanya lebih rendah daripada harga saham atau aset pendasar yang diliputinya, justeru ia tidak memerlukan modal yang tinggi berbanding membeli saham atau aset pendasar daripada pasaran secara langsung. Oleh itu, waran memberi andan hak untuk membeli instrument dasar pada harga yang telah dipersetujui dalam jangka masa yang telah ditetapkan.

Misalnya, jika anda membeli waran untuk saham sebuah syarikat, anda lebih dahulu dikehendaki membayar harga waran (misalnya RM0.50 satu unit), yang biasanya lebih rendah daripada harga saham. Dalam tempoh yang telah ditetapkan, waran memberi anda hak untuk melanggan saham pada harga kuat kuasa yang ditetapkan, misalnya RM2 bagi setiap saham. Jika harga pasaran saham itu naik melebihi RM2, anda boleh membiat keputusan untuk menguatkuasakan hak anda dengan membeli saham pada harga yang dipersetujui iaitu RM2.

Sekiranya keadaan yang sebaliknya berlaku, iaitu harga aset pendasar atau saham seperti yang terdapat dalam contoh di atas jatuh bawah paras RM2, anda boleh membuat kputusan untuk tidak menguatkuasakan hak anda untuk melanggan saham tersebut pada harga RM2 kerana ianya tidak lagi menguntungkan. Is tidak lagi menarik kerana anda boleh membelinya di pasaran dengan harga yang lebih rendah. (Contoh yang diberi di atas hanyalah sebagai gambaran dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan untuk membeli atau menjual waran)

Ingatlah bahawa waran tidak bernilai lagi selepas tamat tempoh pelaksanaan yang ditetapkan.

KONTRAK HADAPAN, NIAGA HADAPAN DAN OPSYEN.

Kontrak hadapan, niaga hadapan dan opsyen adalah instrument asas terbitan derivatif yang juga aset kewangan yang nilainya bergantung kepada nilai asst pendasar seperti saham biasa, bon, mata wang atau komoditi (contohnya minyakmkelapa sawit mentah, getah, koko dan tin). Kontrak hadapan, niaga hadapan dan opsyen digunakan untuk mengurus risiko atau perlindungan nilai pelaburan papa pelabur berdasarkan kepada jangkaan arah pasaran pada masa hadapan.

Terdapat juga speculator yang mementingkan keuntungan dan sanggup membeli kontrak niaga hadapan pada harga yang rendah dan kemudian menjualnya pada harga yang tinggi. Spekulator merupakan peserta pasaran yang penting kerana ia dapat memberikan kecairan kepada pasaran dan peluang untuk dagangan yang berterusan.

Tahap risiko dan liabiliti kewangan yang terlibat dalam opsyen dagangan dan kontrak niaga hadapan harus difahami dengan jelas dan sepenuhnya sebelum melibatkan diri dalam pelaburan-pelaburan ini. Agak rumit untuk memberi penjelasan terperinci mengenai instrument-instrumen tersebut dalam buku kecil ini. Hanya penjelasan ringkas sahaja dapat di berikan di sini.

Apabila persetujuan telah dibuat antara dua pihak untuk membeli atau menjual sesuatu asset pada harga yang telah dipersetujui dan pada satu tarikh yang ditetapkan, keadaan ini diistilah sebagai kontrak hadapan. Contohnya, pengusaha sebuah kilang penapis minyak kelapa sawit mentah memerlukan 1,000 tan minyak kelapsa sawit mentah dalam masa enam bulan. Dia akan mendapatkan seorang pengeluar minyak kelapa sawit yang bersetuju menjual 1,000 tan minyak kelapa sawit pada harga dan tarikh tertentu yang telah ditetapkan, dalam masa enam bulan akan datang. Perjanjian seperti itu dimeterai oleh dua pihak merupakan satu bentuk kontrak hadapan.

Oleh yang demikian, kontrak hadpaan adalah kontrak yang tidak diseragamkan, iaitu selagi harga dan tarikh tertentu dipersetujui kedua-dua pihak, mereka boleh mewujudkan kontrak hadapan sendiri untuk apa sahaja jenis komoditi. Urus niaga persendirian yang diatur seumpama itu dilakukan atas kaunter (over the counter atau OTC) berbanding dengan pembelian dan penjulan kontrak niaga hadapan di bursa.

Kontrak niaga hadapan sama seperti kontrak hadapan kerana kedua-duanya merupakan persetujuan antara pembeli dan penjual untuk menukar sejumlah wang tunai yang ditetapkan untuk sesuatu aset pada tarikh akan datang. Bagaimanapun, berbeza dengan kontrak hadapan, kontrak niaga hadapan didagangkan di bursa dan perjanjian ini diseragamkan dengan spesifikasi kontrak yang mencatatkan dengan jelas jumlah dan kualiti barangan yang akan dibeli atau dijual, pada harga yang telah ditetapkan, pada tarikh akan datang yang juga telah ditetapkan. Kontrak seperti ini tidak diatur secara persendirian sebaliknya diumumkan kepada awam bagi membolehkan ssiapa sahaja turut serta dalam urus niaga.




Setiap kontrak niaga hadapan mempunyai tarikh tamat tempoh iaitu pada hari terakhir urusniaga dalam bulan kontrak tertentu. Pada hari tersebut, sebarang kedudukan niaga hadapan yang terbuka (yakni belum lagi ditutup paksa oleh urus niaga bertentangan) akan dipaksa membuat penghantaran fizikal atau penyelesaian tunai. Selepas tarikh tamat tempoh, kontrak niaga hadapan tidak wujud lagi.

Tujuan utama dagangan niaga hadapan biasanya bukanlah untuk membeli atau menjual barangan fizikal atau instrument kewangan tetapi adalah untuk menguruskan risiko harga. Kebanyakan pedagang, tidak kira sama ada speculator atau pelindung nilai akan menutup paksa kontrak mereka dengan mengambil tindakan bertentangan apabila mereka berpendapat masanya sesuai. Jika seseorang pedagang telah membeli kontrak niaga hadapan, dia akan menjualnya untuk penutupan paksa. Oleh itu, pasaran niaga hadapan bertindak sebagai mekanisme pemindahan risiko yang membolehkan pedagang yang terdedah kepada risiko ini memindahkan risiko tersebut kepada orang lain.

Opsyen adalah kontrak antara dua pihak di mana satu pihak (pembeli) mempunyai hak tetapi tidak berkewajipan untuk membeli atau menjual asset tertentu pada harga tertentu, pada atau sebelum waktu tertentu daripada pihak satu lagi (penjual)
Oleh yang demikian, penjual opsyen mempunyai liability kontigen atau satu kewajipan yang akan diaktikan jika pembeli melaksanakan haknya. Waran merupakan satu bentuk opsyen panggilan.

Terdapat dua jenis opsyen iaitu opsyen gaya Amerika atau opsyen gaya Eropah :

 Opsyen gaya Amerika boleh dikuatkuasakan oleh pembeli pada bile-bila masa daripada tarikh pembelian sehingga (dan termasuk) tarikh tamat tempoh.

 Opsyen gaya Eropah boleh dikuatkuasakan oleh pembeli hanya pada tarikh tamat tempoh yang telah ditetapkan.

Di Malaysia, Bursa Opsyen dan Kewangan Hadapan Kuala Lumpur (KLOFFE) sedang merancang untuk melancarkan opsyen Indeks Komposit Bursa Saham kuala Lumpur (BSKL) sebelum akhir tahun 2000. Opsyen indeks saham akan diniagakan mengikut opsyen gaya Eropah.

Ciri penting ialah pembeli opsyen tidak diwajibkan untuk menyempurnakan urus niaga dan akan hanya berbuat demikian jika perubahan yang berlaku pada harga instrument pendasar menguntungkan. Pembeli opsyen dilindungi daripada pergerakan pasaran yang tidak menentu namun masih berupaya meraih keuntungan daripada pergerakan yang memihak kepada pembeli.

AMANAH SAHAM

Sejak beberapa tahun lalu, unit amanah saham semakin diterima dan semakin dikenali. Oleh itu, beberapa muka surat dalam buku kecil ini memberi tumpuan kepada pelaburan unit amanah.

Tabung Amanah Saham adalah satu skim pelaburan yang mengumpul wang daripada sejumlah besar pelabur yang berkongsi objektif kewangan yang sama. Dana ini kemudioan diuruskan oleh sekumpulan pengurus professional yang melaburkan wang yang terkumpul ke dalam portfolio sekuriti seperti saham, bon, dan instrument pasaran wang atau lain-lain sekuriti dibenarkan untuk mencapai objektif dana.

Jumlah asset dana akan menentukan nilai dana atau harga yang perlu dijelaskan oleh pemegang unit atau jumlah yang bakal diterima apabila amanah saham itu dijual. Dana tersebut memperoleh pendapatan daripada pelaburan dalam bentuk dividen, pendapatan faedah dan perolehan modal. Pendapatan ini kemudian diagihkan kepada semua pemegang unit mengikut unit yang mereka miliki, dalam bentuk dividen atau unit bonus.

Ada tiga sumber maklumat yang harus anda teliti ketika mahu memilih dana. Dokumen-dokumen ini termasuk Prospektus dana, Surat Ikatan Amanah dan penyata kewangan yang mengandungi laporan tahunan dan interim yang boleh didapati secara percuma untuk semakan di premis pengurus dana.

Sebagai pelabur, anda harus mempertimbangkan factor-faktor berikut ketika memilih dana :

 Objektif pelaburan
 Polisi pelaburan seperti jenis-jenis pelaburan dibenarkan dan strategi
 Saiz dana dan aliran pertumbuhan
 Sebarang sekatan pelaburan
 Potensi risiko
 Jnis-jenis dan jumlah yuran
 Prestasi lepas, terutama sekali pengagihan pendapatan kepada pelabur-pelabur dan pertumbuhan asset
 Portfolio pelaburan yang terkini
 Maklumat berkenan lembaga pengarah, pasukan pengurusan utama, juruaudit dan pemegang amanah.

Kelebihan melabur dalam amanah saham

Kepelbagaian

Pelabur-pelabur dalam amanah saham berpeluang menyertai lebih banyak sekuriti berbanding dengan pelaburan yang dibuat secara persendirian. Dengan wang yang terhad, pelabur persendirian hanya mampu membeli unit saham yang kecil dan saham beberapa buah syarikat sahaja. Tetapi sekiranya wang tersebut dikumpulkan dengan wang pelabur lain, ia boleh digunakan untuk membeli saham lebih banyak syarikat. Kerugian yang ditanggung oleh beberapa kaunter boleh diimbangi oleh keuntungan yang diperolehi daripada kaunter lain. Oleh demikian, risiko dapat dikurangkan, malahan risiko yang ditanggung oleh pelabur juga akan terus berkurangan jika pelabur itu membuat pelaburan dalam beberpa danan dan tidak terhad kepada satu dana sahaja.

Mudah Tunai

Pembelian dan penjualan amanah saham lebih mudah berbanding melabur terus dalam saham sesebuah syarikat di mana harga dan peluang untuk membuat urus niaga bergantung kepada penawaran dan permintaan pada masa itu.

Pengurusan professional yang berterusan.

Amanah saham diuruskan oleh kumpulan professional berpengalaman yang menguruskan dana mengikut cara yang tersusun dan terautr berbnding dengan pelabur individu yangmungkin membuat pelaburan secara rambang. Keputusan pelaburan yang diambil oleh pengurus dana dibuat berdasarkan penyelidikan meluas dan mereka akan terus mengawasi portfolio berdsarkan penyelidikan mluas dan mereka akan terus mengawasi portfolio berdasarkan maklumat yang telah diselidiki.

Peluang memiliki asset kewangan lebih luas.

Penguruus dana amanah saham boleh menukar beli produk pekaburan yang biasanya tidak berpeluang didekati oleh pelabur individu, seperti bon kerajaan dan korporat yang mungkin dihadkan kepada pelabur institusi sahaja. Sesetengah daripada produk ini diniagakan dalam jumlah besar , dan ini membataskan kemampuan pelabur individu walaupun pelabur individu diberikan peluang tersebut.

Memahami risiko dan kos yang dikaitkan dengan amanah saham

Memandangkan amanah saham dilaburkan dalam sekuriti boleh pasar, sudah tentu ia terdedah kepada pergerakan pasaran. Kepelbagaian dapat mengurangkan risiko, namun tidak dapat menghapuskanya sama sekali. Harga amanah saham akan naik dan turun, dividen mungkin akan dibayar atau mungkin juga tidak, anda mungkin akan menanggung kerugian atau mendapat keuntungan ketika menjual amanah saham anda.

Anda perlu ingt bahawa rekod prestasi dana boleh dijadikan panduan kepada prestasi akan datang tetapi ia bukanlah satu jaminan. Dana yang telah mempamerkan kecemerlangan pada masa lalu mungkin tidak akan berbuat demikian pada masa akan datang. Melabur dalam amanah saham boleh memberi pulangan yang lebih tinggi berbanding dengan simpanan bank tetapi risikonya juga lebih tinggi.

Pelabur juga akan dikenakan beberapa bayaran. Oleh itu adalah penting anda mengkaji pelbagai yuran yang akan dikenakan kepada anda oleh pengurus dana. Syarikat-syarikat pengurusan dibenarkan mengenakan tiga jenis yuran :

• Bayaran perkhidmatan awal – biasanya bayaran ini akan dimasukkan dalam harga jualan dana.
• Yuran pembelian semula – bayaran ini boleh dimasukkan dalam harga pembelian dana.
• Yuran pengurusan – mewakili yuran syarikat pengurusan kerana mentadbir dana dan dituntut terus daripada dana.

Jenis-jenis amanah saham

Amanah saham dianggap sebagai instrument yang baik untuk perancangan kewangan sederhana hingga jangka panjang. Bagaimanapun, amat penting memilih dana bersesuaian bergantung kepada profil risiko dan objektif pelaburan anda. Di sini senaraikan kebanyakan jenis amanah berbeza yang ada di pasaran pada masa ini :

Jenis-jenis Amanah Saham

Dana pendapatan : Melabur dalam sekuriti pendapatan tetap dan saham yang menghasilkan dividen besar dengan tujuan akan mendapat kebanyakan daripada pulangan. Sesuai untuk pelabur yang mencari pendapatan dan sedikit pertumbuhan dengan risiko yang rendah.

Dana pertumbuhan modal : Plaburan utama dalam saham dengan harapan akan memaksimumkan pertumbuhan modal dalam jangka msa yang panjang (yakni melalui harga unit yang lebih tinggi). Paling diminati oleh pelabur yang suka risiko tinggi dan berminat terhadap pengumpulan modal.

Dana terimbang : Cuba mencapai tiga objektif : Pendapatan, naik nilai sederhana dan pemeliharaan modal. Pelaburan dibnuat dalam pelbagai kategori asset yang merangkumi saham, sekuriti pendapatan tetap dan wang tunai . Kepelbagaian yang baik dans esuai untuk pelabur yang mencari pelaburan selamat di mana risikonya lebih rendah dan menghasilkan pulangan yang sederhana.

Dana indeks : Melabur dalam sejmlah besar saham yang menjejaki indeks pasaran saham terpilih.

Dana bon : Melabur hanya dalam sekuriti pendapatan tetap seperti bon dan instrument pasaran wang jangka pendek. Semua dana bon tertakluk kepada risiko kadar faedah dan kebanyakkan pula tertakluk kepada risiko kredit atau risiko mungkir penerbit sekuriti.

Dana pasaran wang : Melabur hanya dalam instrument pasaran wang jangka pendek seperti bil perbendaharaan, sijil deposit boleh niaga dan penerimaan jurubank, dengan tempoh kematangan kurang daripada 90 hari. Memandangkan dana dilaburkan dalam instrumen pasaran wang, pulangan yang diterima pada amnya lebih menarik jika dibandingkan dengan deposit simpanan.

Dana Islam : Diuruskan berlandaskan prinsip-prinsip syariah; pelaburan dibuat salam saham dan sekuriti pendapatan tetap dan tidak merangkumi saham yang tidak ‘halal’ dan instrumen pasaran wang yang berfaedah.

Dana negeri : Diuruskan oleh perbadanan pembangunan negeri untuk pelabur dan negeri masing-masing.


BAHAGIAN II
PERANCANGAN KEWANGAN

• NILAI KEDUDUKAN KEWANGAN ANDA
• SEDIAKAN PELAN KEWANGAN ANDA SENDIRI
• MEMAHAMI RISIKO PELABURAN
• PELBAGAIKAN PELABURAN ANDA
• PROFIL RISIKO ANDA
• PEMIKIRAN YANG RASIONAL
• AWASI PELABURAN ANDA
• MELABUR DENGAN BIJAK :
YANG JANGAN DAN YANG MESTI DILAKUKAN
• BERWASPADA DENGAN BEBERAPA PERATURAN DAGANGAN

BAHAGIAN II – PERANCANGAN KEWANGAN

NILAI KEDUDUKAN KEWANGAN ANDA

Sebelum memulakan sebarang rancangan untuk membuat pelaburan, anda perlu terlebih dahulu menilai kedudukan kewangan anda, dan menentukan berapa banyak yang anda boleh ketepikan untuk membuat pelaburan iaitu sebagai satu cara menambah simpana tunai anda. Oleh itu, anda harus mempertimbangkan soalan-soalan berikut :

• Berapakah pendapatan semasa anda?
• Berapa banyak wang simpanan anda?
• Berapa banyak boleh anda simpan pada setiap bulan?
• Apa tujuan anda menyimpa wang?
• Apakah asset cair yang anda miliki umpamanya simpanan atau saham?
• Apakah asset tetap yang anda miliki umpamanya rumah atau rumah kedai?
• Apakah pinjaman yang telah anda ambil dan berapa banyak faedah atau bayaran pokok yang anda kena bayar balik?

Amat penting menilai kedudukan kewangan semasa anda dengan jujur, tahu di mana kedudukan anda seelum membuat keputusan arah tuju masa depan. Senaraikan data kuantitatif anda, umpamnya pendapatan dan nilai pelaburan semasa serta data kualitatif seperti keutamaan dan matlamat gaya hidup.

Selepas menilai kedudukan kewangan semasa, anda bolehlah menetapkan matlamat dan menentukan sama ada anda mahu menyimpan wang untuk membeli sebuah rumah dalam masa tiga hingga 5 tahun akan datang atau mengumpul kekayaan untuk persediaan ketika bersara. Atau mungkin untuk menunaikan fardu haji ataupun pendidikan tinggi anak-anak dalam masa lima hingga 10 tahun lagi.

SEDIAKAN PELAN KEWANGAN SENDIRI

Perancangan kewangan adalah satu proses di mana pelabur individu menilai matlamat dan kedudukan kewangan sendiri untuk menyediakan dan melaksanakan sesuatu pelan kewangan. Pelan kewangan membabitkan keputusan sama ada “hendak melabur atau tidak melabur” atau “hendak membuat pelaburan dalam apa atau tidak membuat pelaburan dalam apa”. Ini pula bukanlah sesuatu yang static tetapi proses berterusan. Setelah membuat penetapan, anda perlu mengawasi pelan kewangan supaya ia boleh menyerpa perubahan dalam matlamat peribadi anda, persekitaran ekonomi dan maklumat baru yang diterima. Ia adalah satu proses berterusan yang mengaitkan kedudukan kewangan peribadi dengan objektif kewangan anda sambil mengambil kira persekitaran kewangan yang sentiasa berubah-ubah.




Objektif kewangan anda mungkin merangkumi, antara lain :
• Menghasilkan tahap pendapatan yang dikehendaki
• Mengekalkan atau meningkatkan kuasa pembelian asset.
• Mewujudkan tahap risiko yang boleh diterima
• Mencapai tahap kecairan dan kelenturan yang sesuai.
• Mencapai tahap terjamin dan berdikari yang memadai untuk masa kini dan akan datang
• Memaksimumkan pulangan dalam tempoh tertentu
• Mewujudkan jadual waktu yang sesuai untuk melabur, tempoh memegang sesuatu pelaburan itu dan melepaskan pelaburan.

MEMAHAMI RISIKO PELABURAN

Sebelum berasa puas hati dan melaksanakan pelan kewangan anda, ada satu lagi prinsip asas yang perlu sentiasa diinga iaitu lebih tinggi pulangan yang diperoleh daripada pelaburan, lebih tinggi risiko yang ada.

Ini adalah prinsip asas pelaburan; balasan risiko seimbang yang dikaitkan secara langsung dengan setiap keputusan pelaburan yang anda buat. Lebih tinggi risiko yang ditanggung, lebih banyak ganjaran yang diperoleh. Sebaliknya pula juga benar!

Amnya, ada tiga jenis risiko pelaburan :

• Risiko pasaran am – risiko kepada pelaburan yang bergantung kepada keadaan ekonomi dan pasaran antarabangsa. Risiko seperti ini sukar dikawal.
• Risiko sector pasaran – Berkaitan dengan sector pasaran tertentu, misalnya, prestasi saham kewangan lebih baik berbanding saham perladangan. Atau saham hartanah memberi pulangan yang lebih baik berbanding saham tenaga.
• Risiko Khusus – Berkaitan prestasi sekuriti atau harta benda tertentu dalam portfolio pelaburan, misalny, prestasi saham syarikat tertentu dipengaruhi oleh keadaan dalam syarikat berkenaan. Risiko satu pelaburan tidak berjaya berbanding yang lain boleh dikurangkan dengan membuat penyiasatan dan penyelidikan rapi sebelum anda membuat pelaburan, dan ia perlu sentiasa diawasi.

Untuk menangani ketiga-tiga risiko pelaburan tersebut adalah wajar jika anda memastikan asset anda dipelbagaikan.

PELBAGAIKAN PELABURAN ANDA

Elak melaburkan semua wang anda dalam satu jenis pelaburan kerana bukanmudah meramalkan arah pasaran. Misalnya, jika semua simpana anda terikat dam pasaran saham, alangkah malang jika sekali anda memerlukan wang tunai denagn segera ketika kegawatan ekonomi berlaku sedangkan pasaran saham mengalami kejatuhan.

Atau anda meletakkan semua wang anda dalam satu sector pasaran saham, misalnya dalam sector hartanah atau kewangan, dan kemudian terpaksa menanggung kemerosotan sector-sekor tersebut sementara sector yang lain berkembang pesat.

Oleh itu amat penting anda mempelbagaikan pelaburan dengan memiliki pelbagai jenis asset dalam pelbagai produk pelaburan yang terdiri daripada pelbagai sector. Melalui pempelbagaian, anda mengurangkan risiko kerugian modal dan kemungkinan pulangan yang lebih baik, lebih konsisten, dalam jangka masa yang lebih lama.

Pelbagaikan pelaburan anda untuk mengurangkan risiko. Mana-mana pelaburan yang tidak menunjukkan prestasi baik boleh diimbangi oleh pelaburan yang berprestasi lebih baik. Elakkan kepelbagaian yang berlebihan kerana pendekatan ini boleh menyebabkan pulangan berkurangan. Lagi pun, sukar mengawasi pelaburan jika portfolio anda terlalu meluas.

PROFIL RISIKO ANDA.

Jenis pelaburan yang dipilih, dan setinggi mana risiko yang sanggup diterima bergantung kepada profil risiko anda. Sama ada anda mampu mengambil risiko dan sejauh mana kesanggupan untuk menerima risiko adalah persoalan subjektif. Ia bergantung kepada sama ada kedudukan kewangan anda benar-benar terjamin untuk mengambil kesempatan dalam dunia pelaburan, dan sejauh mana anda selesa menerima risiko kewangan.

Pendek kata, jumlah risiko yang harus anda terima bergantung pula kepada taraf kehidupan anda, nilai bersih harta dan simpanan yang anda miliki, pendapatan semasa, potensi pendapatan dan tuntutan kewangan yang anda tanggung. Gabungkan kesemua ini dengan segala tuntutan yang perlu di tanggung dan harapan daripadanya serta matlamat kewangan yang anda harap untuk dicapai dalam tempoh jangka pendek, sederhana dan panjang.

Disenaraikan di sini beberapa contoh profil risiko dan jenis pelaburan yang telah dipadankan dengan personality dan objektif




Profil pelabur Jenis pelaburan

Amat konservatif Sekuriti kerajaan, sekuriti yang dijamin oleh bank, sekuriti amanah.

Konsevatif Semata-mata pelaburan pendapatan, debenture, bon korporat, produk
Insurans yang tertentu.

Kelompok pertengahan Harta tanpa hutang, saham, pelaburan yang berkait dengan amanah
(dengan penekanan kepada pertumbuhan), pelaburan antarabangsa.

Spekulatif Opsyen, niaga hadapan, lukisan atau koleksi berharga.

Ciri-ciri terdapat dalam jadual diatas hanyalah satu petunjuk. Utuk lebih tepat, lain-lain cirri dan factor juga perlu diambil kira. Sesetengah orang mungkin tidak setuju langsung dengan kategori pelaburan yang telah dipadankan dengan profil risiko. Selain itu, mungkin juga berlaku pertindihan dalam cirri/factor.

PEMIKIRAN YANG RASIONAL

Menaiki kereta api yang betul dan apda masa yang tepat amat penting jika mahu sampai ke destinasi yang hendak dituju dalam tempohmasa yang ditetapkan. Sesuatu keputusan untuk membuat pelaburan lebih mudah disebut daripada dilakukan, apalagi sudah menjadi sifat semula jadi manusia suka mengikut rentak ramai. Kita perlu disiplin untuk mengatasi emosi dan berfikir secara rasional. Harus juga diingat bahawa dalam apa sahaja pelaburan, terdapat ketika di mana keadaan tidak menentu akan menyebabkan berlakunya penyimpangan jangka pendek. Oleh itu, anda perlu tabah dan pegang pelaburan anda untuk tempoh yang lebih lama supaya dapat mengimbangi turun naik harga dalam tempoh jangka pendek.

Elak bertindak kerana khabar angina. Kerap kali terdengar desas-desus mengenai harga saham-saham tertentu akan naik dan ramailah berebut-rebut membeli saham tersebut sehingga mendorong harganya melonjak naik. Langkah pembelian tinggi menyebabkan harga saham naik dan membolehkan pihak yang memulakan khabar angin itu mengambil kesempatan untuk menjual saham-saham mereka pada harga yang lebih tinggi apabila nilainya jatuh kerana penjualan mendadak/berterusan.

Oleh itu, periksa dengan teliti semua maklumat dan bertindak hanya setelah berfikir dengan rasional.

AWASI PELABURAN ANDA

Tidak kira betapa bagus pelan kewangan yang disediakan dan berjaya pula dilaksanakan pada masa lalu, ia tidak kekal dan static. Undang-undang dan peraturan sentiasa berubah, persekitaran ekonomi sentiasa bergerak, kesan pasaran domestic dan antarabangsa memerlukan anda sentiasa mengkaji semula pelaburan anda untuk memastikan strategi pelaburan yang sedia ada masih relevan dengan objektif dan matlamat kewangan anda.

Berapa kerap anda harus menyemak dan menilai prestasi pelaburan bergantung kepada saiz dan jangka masa pelaburan. Ia bergantung juga kepada strategi pelaburan anda dan juga sama ada anda telah memilih pelaburan berisiko rendah atau berisiko tinggi.

Menilai Prestasi

Mengawasi pelaburan anda hendaklah menjadi satu proses yang berterusan dan dinamik. Anda harus sentiasa waspada tentang perubahan keadaan dan sekatan-sekatan yang dihadapi, memahami perubahan-perubahan yang berlaku dalam pasaran modal dan bagaimana ia berkait rapat dengan anda. Selin itu, anda harus sentiasa sedar kedudukan ekonomi Negara dan prestasi syarikat yang sahamnya anda miliki, untuk memastikan sama ada anda perlu menyusun semula strategi pelaburan.

Sekiranya anda mempunyai saham, awasi prestasi syarikat dengan memantau :

• Keuntungan
• Pertumbuhan pendapatan
• Sumbangan keuntungan mengikut segmen
• Dividen
• Hutang

Sentiasa baca pengumuman syarikat, surat pekeliling pemegang saham, laporan tahunan dan interim dan tumpukan perhatian kepada tarikh tutup hak, waran, pengambilalihan, perolehan, laporan juruaudit dan kepentingan pengarah.


Anda juga harus menghadiri Mesyuarat Agung Tahunan untuk mengetahui bagaiman syarikat ditadbirkan dan untuk mengukur prospek perniagaannya.

Jumlah Pendapatan, Pulangan Pendapatan dan Pertumbuhan Modal

Prestasi pelaburan anda harus diukur melalui jumlah pendapatan yang diperoleh. Jumlah pendapatan merangkumi pendapatan dividen dicampur untung modal setelah menjual pelaburan anda. Untuk mendapatkan peratus pulangan, bahagi jumlah pulangan dengan kos pelaburan dan darab dengan 100. Konsep ini amat penting apabila mahu membuat penilaian ntuk melihat prestasi pelaburan anda. Jangan melihat pendapatan daripada dividen sahaja sebagai pengukur prestasi.

Pulangan pendapatan daripada pelaburan adalah pendapatan yang dihasilkan bersamaan dengan peratus nilai pasaran pelaburan

Apabila memperkatakan tentang saham, pendapatan adalah melalui pembayaran dividen; dimana pendapatan pelaburan hutang seperti bon merupakan pembayaran faedah. Biasanya kadar hasil diukur berdasarkan tempoh 12 bulan tetapi boleh juga diukur tanpa mengambil kira jangka masa.

Cara paling lazim untuk mengira kadar hasil pelaburan adalah membahagi pendapatan yang diterima dalam tempoh 12 bulan berbanding nilai pasaran semasa. Bagaimanapun, ingat bahawa terdapat cara lain untuk mengira kadar hasil, semuanya sah dan semuanya berguna.

Pertumbuhan modal daripada pelaburan adalah kenaikan nilai sesuatu pelaburan dalam satu jangka masa. Ia tidak mengambil kira pendapatan yang diterima oleh pelabur daripada pelaburan tersebut.

Untung modal atau kerugian adalah perbezaan antara harga jualan atau wang yang ditermia setelah menjual pelaburan itu berbanding pembeliannya atau harga kosnya.

Mengawasi Amanah Saham

Untuk skim pelaburan berkelompok seperti amanah saham, anda juga patut mengawasi pengurus dana anda di segi :

• Prestasi
• Strategi
• Portfolio

Anda boleh mendapatkan maklumat berikut daripada pengurus dana :

• Prestasi pasaran pelaburan yang relevan
• Tahap turun naik berkaitan dengan pulangan
• Kadar inflasi
• Prestasi pengurus dana lain yang serupa
• Strategi yang digunakan

Anda harus ingat bahawa hasil yang diterima daripada pelaburan tertakluk kepada banyak factor rambang dan maklumat prestasi jangka pendek tidak semestinya ukuran tepat tentang kemahiran pengurus dana anda. Pengurus dana diukur berdasarkan perkhidmatan yang mereka sediakan, yakni prestasi dan laporan. Anda perlu tanya sama ada apa yang diharapkan daripada pulangan telah dipenuhi. Adakah pengurus dana telah melakukan apa yang anda harapkan, misalnya membeli saham selaras dengan strategi dan mandat yang telah dibincangkan? Sebagai langkah permulaan, pastikan yang anda berurusan dengan wakil dan ejen yang bertauliah

MELABUR DENGAN BIJAK: YANG JANGAN DAN YANG MESTI DILAKUKAN

• Jangan membeli pelaburan yang ditawarkan melalui penggilan telefon daripada orang yang tidak dikenali atau membenarkan jurujual mendesak anda membeli pelaburan. Minta maklumat secara bertulis sebelum membuat keputusan.
• Jangan membuat pelaburan dalam sesuatu yang anda tidak fahami. Dapatkan nasihat pakar.
• Jangan andaikan bahawa pihak yang memberi anda nasihat itu adil
• Jangan tulis cek atas nama penasihat
• Jangan buat pelaburan sehingga anda telah membaca prospectus dan semua maklumat mengenai pelaburan tersebut.
• Mesti berwaspada apabila dijanjikan keuntungan dalam masa singkat atau pulangan yang agak tinggi. Pulangan tinggi biasanya bermakna risiko tinggi
• Mesti mempertimbangkan sikap anda terhadap risiko. Pelaburan yang berlainan mempunyai tahap risiko yang berbeza. Bolehkah anda bertahan sekiranya pelaburan anda jatuh dalam jangka masa pendek?
• Mesti membuat pertimbangan apa yang mahu dicapai. Adakah anda sedang berusaha untuk bergerak serentak dengan inflasi atau mencari pertumbuhan segera? Berapa lama anda sanggupmembiarkan wang anda terikat dalam pelaburan?
• Metsi teliti bayaran yang dikenakan. Adakah ia berpatutan? Andakah bayaran itu sama dengan bayaran yang dikenakan oleh pihak lain?
• Mesti ingat bahawa prestasi pelaburan lalu bukan jaminan pulangan akan datang.
• Mesti ingat bahawa melabur dengan wang jaminan boleh menimbulkan risiko yang lebih tinggi.
• Mesti minta resit dan simpan semua kertas kerja dan surat menyurat mengenai pelaburan anda di tempat selamat.
• Mesti sentiasa mengawasi pelaburan anda.

BERWASPADA DENGAN BEBERAPA PERATURAN DAGANGAN

Membeli dan Menjual Saham

Aduan yang diterima oleh SC menunjukkan bahawa ramai pelabur tidak sedar mengenai Peraturan Sistem Penghantaran dan Penyelesaian Tetap (Fixed Delivery and Settlement System atau FDSS). Ketika diwujudkan, peraturan ini bertujuan untuk menyeragamkan tempoh penghantaran skrip dan penyelesaian harga.

Secara tradisi, saham-saham dipegang dalam bentuk kertas yang dikenali sebagai “sijil” atau “skrip”. Kertas ini menjadi bukti bahawa anda pemilik saham. Dengan adanya nama anda tercatat pada sijil atau skrip saham, anda diiktiraf sebagai pemegang saham da berhak mengundi pada mesyuarat agung tahunan syarikat dan juga menerima laporan syarikat.

Bagaimanapun, melalui Sistem Depositori Pusat (Central Depository System atau CDS), penghantaran saham kini dikendalikan melalui catatan buku berkomputer, dan tiada lagi urus niaga menggunakan skrip. Sebaliknya, daripada masa ke semasa, anda akan menerima penyata yang hampir sama dengan penyata bank, yang akan memberitahu anda jumlah dan jenis saham yang anda miliki. Sistem berkomputer membuat penghantaran dan penjelasan saham lebih cekap dan mudah.

Membuka akaun CDS

Sebelum boleh berurus niaga dalam saham, anda terlebih dahulu harus membuka k\akaun CDS dengan syarikat broker berlesen, yang menjadi ejen depositori bertauliah yang dilantik oleh CDS. Anda juga perlu membuka akaun dagangan dengan syarikat broker. Selepas itu, barulah anda boleh membeli atau menjual saham melalui wakil peniaga atau remisier.

Membeli Saham

Pembelian saham bermula apabila arahan membeli dipadankan di pasaran. Arahan ini diberikan oleh pelanggan kepada remisier untuk membeli saham pada harga yang tertentu. Tarikh arahan membeli dikenali sebagai T. Dalam tempoh lima hari daripada T, atau daripada T hingga T+5, anda mesti menjelaskan harga pembelian saham kepada syarikat broker saham (sila ambila perhatian bahawa T+5 akan dikurangkan kepada T+3 menjelang akhir tyahun 2000). Penjelasan atau penyelesaian urus niaga dianggap sedah selesai setelah sekuriti dan dana sepadan dikreditkan dalam akaun yang sepatutnya.

Jika anda gagal menjelaskan pembayaran saham sehingga sampai tempoh T+5, syarikat broker saham akan memulakan proses penjualan atas T+6. Ini bermakna syarikat broker saham akan menjual saham yang anda telah beli tetapi gagal menjelaskan pembayarannya dan anda dikehendaki menanggung semua kerugian yang timbul ketika urus niasa. Sebaliknya, juka keuntungan daripada penjualan itu, ia akan diserahkan kepada anda. Tetapi pada dasarnya, anda tidka mempunyai kawalan atas penjualan saham.

Menjual Saham

Sama juga, apabila anda mengarahkan remisier menjual saham anda pada harga tertentu, tarikh kontrak iaitu T bermula apabila urus niaga dipadankan. Apabila sampai pada tempoh T+5, anda sepatutnya sudah menerima pembayaran daripada syarikat broker saham, hasil daripada penjualan saham.

Jika jumlah saham yang anda jual tidak mencukupi, BSKL akan melaksanakan “belian semula automatic” ke atas T+5. Ini bermakna BSKL akan membeli saham itu di pasaran pada harga yang lebih tinggi, dan anda dikehendaki menjelaskan perbezaan harga jualan dan pembelian di pasaran.

Pembelian Pada Margin

Urus niaga margin bermakna meminjam modal daripada broker untuk membolehkan pelabur membeli banyak sekuriti. Tidak dinafikan, kredit memberi pengaruh untuk mempertingkatkan potensi memperoleh keuntungan tetapi ia mesti dikawal dengan sewajarnya dan sentiasa diawasi.

Jika ekuiti dalam kaun margin jatuh bawah paras penyelenggaraan yang dikehendaki, pelabur akan meneriman pangggilan daripada broker. Jik pelabur gagal memberi sebarang tindak balas, broker boleh menjual sekuriti daripada akaun untuk menjelaskan pinjaman bagi mengekalkan peratusan margin. Berhati-hati dengan ‘perangkap’ sampingan pada dagangan margin seperti pembayaran faedah dan sifat bercagar urus niaga tersebut.

26 ulasan:

  1. Hello, Saya Puan Heather Putih, syarikat pinjaman pinjaman peribadi. Kami sedang dan pakar dalam memberikan yang akhir pinjaman tahun ini, pinjaman Krismas, tahun pinjaman baru untuk anda untuk membayar apa-apa pinjaman koperasi yang anda sedang berada di sekarang kita memberikan pinjaman peluang seumur hidup untuk anda untuk membayar bil-bil anda dan hutang peribadi dan memiliki perniagaan anda. pinjaman diberi kepada individu dan syarikat pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: (qualityloanfirms@asia.com)
    (heatherwhiteloanltd@gmail.com). Datang dan perbezaan pengalaman dalam perkhidmatan kami.

    BalasPadam
  2. Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

    BalasPadam
  3. Nama saya Yusri aisyah, saya dari malaysia, sila mendengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua mereka hanya mahu di sini adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda. Suami saya dan saya, mendapatkan pinjaman daripada peminjam yang berbeza dalam talian tetapi pada akhirnya, kita telah ditipu dan ditipu wang kita tanpa mendapat pinjaman kami dari syarikat-syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
    Kami juga meminjam wang untuk membayar untuk pemberi pinjaman dalam talian ini tetapi pada akhirnya, kita mendapat apa-apa.
    Suami saya dan saya berada dalam hutang, dan kami tidak mempunyai sesiapa untuk lari ke tolong, perniagaan keluarga kami telah dimusnahkan dan kita di mana tidak dapat untuk mendapatkan wang untuk memenuhi perbelanjaan harian sehingga kita telah diperkenalkan kepada Puan Glory yang membantu kami dengan menawarkan kami jumlah pinjaman tidak bercagar sebanyak $ 150,000 tanpa cagaran.
    Untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk mencapai Puan Glory atau mengikuti prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: aisyahyu7@gmail.com
    Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Puan Maha Suci: gloryloanfirm@gmail.com

    BalasPadam
  4. Halo, aku Puan Stella Alex Pemberi Pinjaman Pinjaman Peribadi. Perusahaan Kami Memberikan Pinjaman PADA Tingkat randah 2%. Apakah Andari Perlu Pinjaman Mendesak Untuk kajian melunasi Utang Andari ATAU Andari membutuhkan Pinjaman kajian Untuk Meningkatkan Bisnis Andari? Andari mempunyai Putusan yang Ditolak Oleh Bank Dan Institusi Kewangan lainnya? Layanan Penyanyi Akan Memberikan Baik dojdocb.html entiti, Perusahaan, perniagaan lelaki Dan Wanita. Namun, Peluang Kewangan PADA Langkah Pintu Andari, Jadi hubungi kami hari Penyanyi melalui e-mel di: stellaalexloanfirm@gmail.com

    BalasPadam
  5. Halo, aku Puan Maryan sani pemberi Pinjaman Pinjaman Peribadi. Perusahaan Kami menyediakan Pinjaman Pada Tingkat rendah 2%. Apakah Anda Perlu Pinjaman Mendesak Untuk melunasi Utang Anda, Atau Anda membutuhkan Pinjaman Untuk Meningkatkan Bisnis Anda, tagihan TUNAI VISA VISA Anda dan Meningkatkan Anda Fasiliti Perusahaan? Anda Telah Putusan yang Ditolak Oleh bank dan Institusi Kewangan lainnya? Layanan ini kepada Akan Memberikan Baik dojdocb.html entiti, syarikat, Bisnis lelaki dan Wanita Dan Kami TIDAK costomers terburu-buru kami pada TUNAI VISA VISA, melainkan Kita Memberikan Acha lebih pilkada waktu Untuk melunasi laon Acha Telah dikumpulkan. Namun, Peluang Kewangan Pada Langkah pintu Anda, jadi hubungi kami hari ini kepada melalui e-mel di: maryansaniloancompany@gmail.com

    BalasPadam
  6. Memohon pinjaman convinent anda

    Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? Adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan: Di sini, Angela Davids Loan Firm adalah jawapannya. Kami menawarkan;

    * pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
    * Business Start-up dan pendidikan.
    * penyatuan hutang.
    * Pinjaman Hard Money.

    Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu untuk melengkapkan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 5-7% bergantung kepada pinjaman jenis pf. Ini memberikan peluang yang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui: matildablakeloanfirm@gmail.com atau hubungi perkhidmatan pelanggan kami pada +14158892524

    BalasPadam
  7. Halo, Saya cunson hamilton Katheren, saat ini tinggal di Texas, Amerika Serikat. Saya seprated kali ini dengan tiga anak-anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan Mei 2015 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya. Saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari berbagai perusahaan pinjaman pribadi dan perusahaan tetapi tidak pernah dengan sukses, dan sebagian besar bank menolak kredit saya. Demi Allah, saya membaca sebuah artikel online dan saya memutuskan untuk mencoba, Pada awalnya saya sangat takut tapi saya mencoba memberikannya karena pada saat itu dalam hidup saya, saya tak akan kehilangan, jadi saya mengikuti arahan mereka dan melakukan aything saya diminta untuk melakukan sebelum pinjaman saya dapat diberikan, saya sangat takut pada saat itu, tapi aku bilang hari ini sebagai tuhan adalah saksi saya, saya sekarang seorang pemilik usaha kecil dan saya membayar kembali pinjaman saya di bunga yang lebih rendah dari 1,5% tanpa masalah, Percayalah dengan perusahaan ini saya jamin tidak akan menyesal, tidak ada pemeriksaan kredit, tidak ada co penandatangan dengan tingkat bunga hanya 1,5% dan pembayaran yang lebih baik rencana dan jadwal, silahkan hubungi Mr Dangote perusahaan pinjaman ( dangotegrouploandepartment@gmail.com). Dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini tapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk membiarkan orang tahu lebih banyak tentang dia dan Tuhan memberkati alsoi ingin lebih. Anda dapat menghubungi dia melalui email-nya.
    dangotegrouploandepartment@gmail.com dan saya juga menyadari bahwa beberapa dari Anda mungkin berpikir itu adalah stres tapi tidak, saya tidak pernah scammed $ 5.000 yang membuat saya merasa ingin menyerah tapi hari ini semua berkat Allah Mahakuasa dan Mr Dangote. jadi hubungi saya di Cunsonhamilton342@gmail.com atau hubungi saya di nomor (682) 233-0439 untuk informasi, Nikmati

    BalasPadam
  8. Dalam dunia internet di mana terdapat banyak penipu, terdapat beberapa kewangan yang tulen institutions..we mempunyai testimoni too.if ragu-ragu hubungan agungabdullahi@gmail.com. Kami adalah nyata dan asli ... jangan takut ini bukan satu penipuan ... bercakap dengan kami dan membolehkan membantu anda mendapatkan wang yang anda inginkan ... jika anda memerlukan pinjaman sebenar daripada institusi kewangan JESSICABROWNFINANCEFIRM adalah anda bas terakhir stop.talk kepada kami membolehkan mendapatkan wang anda. kami adalah syarikat kewangan berpengalaman yang memberikan pinjaman mudah percuma kepada individu yang tulen dan serius, syarikat-syarikat, korporat dan syarikat awam pada kadar faedah yang sangat rendah. Kami mempunyai akses ke kolam tunai untuk memberi kepada Sme dan mereka yang mempunyai rancangan untuk memulakan perniagaan tidak kira betapa kecil. Tetap yakin kesejahteraan dan keselesaan sahaja yang kami berada di sini untuk pastikan. Dapatkan berhubung dengan kami perkhidmatan pelanggan @ email: jessicabrownfinancefirm@gmail.com untuk maklum balas yang cepat dan pantas ......
     
                APA YANG KAMI PERLU DARIPADA ANDA ADALAH ANDA
     
     
    1. Nama
    2. Negara
    3. Alamat
    4. Jantina
    5. Pekerjaan
    6. Jawatan di tempat kerja
    7. pendapatan bulanan
    8. Jumlah yang diperlukan
    Tempoh 9. Pinjaman
    10. Agama
    11. Adakah anda memohon sebelum dan telah menolak? Jika ya
    12. Berikan sebab ..........................................

     
                             Kami mahu membantu anda

    BalasPadam
  9. media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman sangat berhati-hati karena ada scamers dan curang di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya secara finansial tegang dan putus asa ketika toko saya mendapat dibakar, saya pergi ke bank saya tidak memenuhi syarat untuk pinjaman saya scammed oleh beberapa pemberi pinjaman dan serikat kredit online. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal yang disebut pinjaman tanpa jaminan AASIMAHA Adila AHMED PINJAMAN FIRM sebesar Rm 250 juta dalam waktu kurang dari 4 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga hanya 1%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah i diterapkan untuk dikirim langsung ke rekening saya tanpa penundaan. Karena saya berjanji saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres dan belajar lession dari kesalahan mereka. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi {aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com} Anda dapat juga menghubungi saya di emai saya {jurjanibude0811@gmail.com}

    BalasPadam
  10. Hello,
    Saya Puan Olivia Daniel, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang seumur hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Kami memberikan pinjaman dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di:
    (Oliviadaniel93@gmail.com)


    DATA PERMOHONAN

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Negeri:
    5) Seks:
    6) Status perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor telefon:
    9) Kedudukan Semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang diperlukan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan pinjaman:
    14) Agama:
    15) Adakah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    Terima kasih,

    BalasPadam
  11. Mendapatkan pinjaman hari ini @ 2% faedah dan menghidupkan semula perniagaan anda tanpa mengganggu, kami menawarkan jumlah pinjaman dari $ 3,000.00 kepada $ 20,000.000.00, e-mel kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan. sila hubungi kami di: gloryloanfirm@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
    {Lengkapkan borang di bawah pinjaman}
    Nama anda: ===========
    NEGARA: ===========
    NEGERI ===========
    ALAMAT: ===========
    JANTINA: ===========
    JUMLAH DIPERLUKAN: ===========
    TEMPOH: ===========
    NOMBOR TELEFON: =========== =============
    akaun yang lebih baik daripada syarikat-syarikat yang sah.
    Hubungi kami di e-mail ini: gloryloanfirm@mail.com
    Puan Glory

    BalasPadam
  12. Hello semua,
    Nama saya Marcia Retnawati bandar Batan Miroto Semarang di Indonesia, saya mahu menggunakan medium ini untuk menasihati semua orang untuk memudahkan berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, jadi banyak pemberi pinjaman pinjaman di sini adalah semua penipu dan mereka hanya di sini untuk menipu anda daripada wang anda, saya memohon pinjaman kira-kira 100 juta daripada seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 6 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka meminta lagi dan lagi untuk kos, saya membayar hampir 6 juta masih saya tidak mendapat pinjaman,

    Allah kemuliaan, saya bertemu dengan seorang rakan yang baru sahaja digunakan untuk pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa sebarang tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada Puan Alicia Radu, dan saya memohon untuk 500 juta, saya fikir ia adalah jenaka dan penipuan, tetapi saya mendapat pinjaman saya dalam masa kurang daripada 24 jam hanya 2% tanpa cagaran. Saya amat gembira kerana saya telah diselamatkan daripada mendapat miskin.

    jadi saya menasihati semua penduduk di sini yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi
    Puan Alicia Radu, melalui e-mel: aliciaradu260@gmail.com

    Anda masih boleh hubungi saya jika anda memerlukan sebarang maklumat lanjut melalui e-mel: Marciaretnawati450@gmail.com

    sekali lagi mengucapkan terima kasih kepada anda semua kerana membaca kesaksian saya dan Allah terus memberkati kita semua dan memberi kita kehidupan yang panjang dan kemakmuran

    BalasPadam
  13. Hello, nama saya Siti Aminah dari Indonesia, sila Saya mencadangkan semua orang di sini perlu berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih orang-orang yang sebenar di syarikat pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 4 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza, saya kehilangan wang yang banyak kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat daripada seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman asal dan sebuah syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya sebanyak 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang daripada 24 jam Tanpa sebarang tekanan dan pada Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya amat terkejut apabila menyemak akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman saya diminta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa apa-apa kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang ramai boleh mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan daripada ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda percaya Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat berguna dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti mengira diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda ingin membuat pinjaman bank, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat hubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu orang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    BalasPadam
  14. ibu saya, Monalisa pemberi pinjaman pinjaman "Pengarah Urusan
    penyelesaian pinjaman, saya bersedia untuk memberi pinjaman pinjaman dengan kadar faedah
    2%, Kami menawarkan pinjaman kepada badan-badan perdagangan dan swasta yang menawarkan
    $ 6,000 kepada maksimum $ 10 juta dengan tempoh 1 hingga 25
    tahun, Kami menawarkan pinjaman pada kadar faedah yang rendah dan tidak ada pemeriksaan kredit, kita
    menawarkan pinjaman peribadi, pinjaman penyatuan hutang, modal teroka,
    pinjaman perniagaan, pinjaman pendidikan, pinjaman rumah atau "pinjaman untuk
    Alasan! Walau bagaimanapun, kaedah kami, menawarkan peluang untuk menyatakan jumlah yang anda
    pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu, kami amat
    disahkan dan didaftarkan, kami berdua maksimum pinjaman diinsuranskan
    keselamatan keutamaan utama kami,

    Kami menggunakan pemindahan bank dalam penyampaian pinjaman kepada ramai pelanggan kami
    dan ia akan mengambil masa maksimum 12 JAM kerja dan anda
    jaminan mendapat dibiayai, Jika anda berminat, sila mengisi
    keluar Peminjam Permohonan Pinjaman dan menghantar kembali kepada kami untuk lebih lanjut
    Proses.

    Maklumat peminjam (Maklumat yang dikehendaki medan yang muncul dalam huruf tebal).
    Nama Penuh (s):
    umur:
    Alamat jalan:
    Negara:
    Nombor telefon:
    Jumlah pinjaman yang diminta:
    Pinjaman tujuan:
    Tempoh pinjaman:
    Status pekerjaan:

    Kami berharap untuk mendengar daripada anda tidak lama lagi.
    saya sendiri
    monalisaloancompany

    Hubungi kami melalui e-mel kami monalisaloancompany1@gmail.com

    BalasPadam
  15. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya ingin memberi nasihat kepada semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa Saya mendapat pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang betul, tetapi Saya tidak dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses.
    Nasib baik untuk saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN AMANAH, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, Tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya dihidupkan semula dan saya diselamatkan daripada menjadi miskin.
    Jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    BalasPadam
  16. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya ingin memberi nasihat kepada semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa Saya mendapat pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang betul, tetapi Saya tidak dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses.
    Nasib baik untuk saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN AMANAH, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, Tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya dihidupkan semula dan saya diselamatkan daripada menjadi miskin.
    Jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    BalasPadam
  17. Halo semua,
    Nama saya Alya Ryo dari Jakarta di Indonesia, saya ingin memberi nasihat kepada semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, saya memohon pinjaman sekitar 300 juta dari seorang wanita di negara-negara bersatu dan saya kehilangan sekitar 20 juta tanpa Saya mendapat pinjaman, mereka bertanya lagi dan sekali lagi untuk kos, dan saya dibayar tetapi masih saya tidak mendapat pinjaman, mereka merujuk saya kira-kira 2 kali kepada dua wanita yang berbeza di ibu negara Sepanyol, saya harap saya akan bertemu dengan orang yang betul, tetapi Saya tidak dan saya kehilangan perniagaan saya dalam proses.
    Nasib baik untuk saya, seorang kawan yang baru saja memohon pinjaman, dan mendapat pinjaman tanpa apa-apa tekanan, memperkenalkan saya kepada Ketua Pegawai Eksekutif PINJAMAN AMANAH, Puan Ivana Luka dan saya memohon 500 juta, saya fikir ia adalah penipuan seperti biasa, Tetapi saya mendapat pinjaman saya kurang dari 24 jam, 2% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana perniagaan saya dihidupkan semula dan saya diselamatkan daripada menjadi miskin.
    Jadi saya nasihat sesiapa yang memerlukan pinjaman untuk dihubungi
    Puan Ivana Luka melalui e-mel: ivanaluka04@gmail.com

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda mempunyai keraguan atau memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: alyaryo10@gmail.com

    BalasPadam
  18. Assalamu'alikum Warahmatullahi Wabarakatuh

    InshyaAllah, Kantor Pinjaman Iskandar Lestari memberikan semua yang telah kehilangan harapan finansial untuk mendapatkan kembali status keuangan mereka melalui pinjaman segala jenis. Jangan ragu untuk menghubungi kami melalui email kami: ((iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)) karena Anda akan menikmati Persentase Bunga Persentase Tahunan terendah, di bawah bimbingan tim staf yang ramah siapa yang peduli dengan Anda dan keluarga Anda, karena Anda pasti mendapatkan pinjaman yang nyata dan asli dalam waktu kurang dari 73 jam berapa anda membutuhkan dana untuk proyek anda? bisnis expasion pembayaran hutang? Tambahan modal untuk hal-hal yang tidak disebutkan di sini dengan ISKANDAR LOAN FIRM Anda bisa mengatakan Alhamdulillah(الحمد لله) , karena kami adil, jujur, dapat dipercaya, sopan, dan tentu saja murah hati dalam pelayanan kami jika Anda ingin menghubungi ibu secara langsung, Anda dapat melakukannya melalui BBM INVITE: {D8980E0B} Assalamu'alaikum wr wb, Allahu Akbar ....... Allahu Akbar ........ Allahu Akbar

    BalasPadam
  19. SYARIKAT PINJAMAN RIKA ANDERSON
    Keamanan sentiasa bersama anda. Adakah anda sedang mencari pinjaman? Atau pernahkah anda ditolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan kerana satu atau lebih alasan? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat penipuan menipu di sini di internet. RIKA ANDERSON Syarikat Pinjaman adalah penyelesaian terbaik untuk kebebasan kewangan, membuat anda 2017 tahun yang berjaya dengan melawat perkhidmatan pinjaman RIKA ANDERSON di mana anda boleh mendapatkan pinjaman untuk memulakan perniagaan impian anda tanpa stres dan mendapatkan pinjaman anda diluluskan dalam rawatan segera Dalam masa 24 jam. Kami menawarkan semua jenis pinjaman dalam mata wang yang berbeza .. anda mempunyai tempat yang tepat untuk penyelesaian pinjaman anda di sini! Kami menawarkan jumlah pinjaman EUR 2000-900000 dan Syarat Pembayaran (1-30 tahun) untuk pembayaran kembali. Sila hubungi Ibu Aisyah Abdullah melalui aisyahabdula@gmail.com, Dia akan memberitahu anda bagaimana kami meminjamkan satu bilion rupiah dalam masa kurang dari 48 jam. Kami memberi pinjaman kepada syarikat dan individu dengan kadar faedah tahunan yang rendah dan berpatutan 1-5%. . Sila hubungi kami melalui khidmat pelanggan ... e-mel hari ini melalui ...
    E-mel rikaandersonloancompany@gmail.com
    Twitter rikadiananderso
    Rikaandersonloancompany Instagram
    Viber: +12676524965
     
    DATA PEMOHON
    :
    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jantina:
    5) Status Perkahwinan:
    6) Bekerja:
    7) Jawatan di tempat kerja:
    8) Pendapatan Bulanan:
    9) Nombor Telefon:
    10) Jumlah Pinjaman Diperlukan:
    11) Tempoh Pinjaman:
    12) Pinjaman Faedah:
    13) Agama:
    14) Pernahkah anda memohon sebelum ini;
    15) tarikh lahir;
    16) jika anda enggan memberikan alasan ........................................ ..
     
    Terima kasih.

    BalasPadam
  20. TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (MEMOHON SEKARANG)

    Adakah anda seorang ahli perniagaan atau wanita? Adakah anda dalam apa-apa tekanan kewangan? adakah anda perlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapannya di sini, Firma Pinjaman Matilda Blake adalah jawapannya. Kami menawarkan;

    a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
    b) Permulaan dan pendidikan perniagaan.
    c) penyatuan hutang.
    d) Pinjaman Keras Wang.

    Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberi peluang kepada anda untuk mendapatkan wang yang anda perlukan. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui Email: matildablakeloanfirm@gmail.com

    BalasPadam
  21. DARI KANTOR
    Dari ADMIN
    LAYANAN KEUANGAN HARTFORD

    Ucapan atas nama allah kami sampaikan kepada HARTFORD FINANCE dimana kami memberikan pinjaman dengan persentase suku bunga yang sangat rendah dan menipu yang Anda butuhkan dalam bentuk pinjaman apa pun. Apakah Anda telah mencari melalui celah dan celah dunia untuk sebuah sceure dan pemberi pinjaman yang dapat dipercaya yang dapat Anda kebenaran karena kami dijamin dalam seni pemberian pinjaman, apakah Anda seorang investor, pemilik bisnis, pengusaha, kontraktor, petani, dan Anda ingin memperbesar pantai Anda atau Anda ingin memulai bisnis Anda sendiri? dan Anda memerlukan dana yang bagus dan aman untuk membeli properti, memperbaiki, memperbaiki layanan atau bangunan Anda. dan Anda mencari tempat yang dapat menjamin Anda dana jumlah yang Anda butuhkan pencarian tidak lebih karena kami memberikan tim panjang dan pendek dari jumlah dan mata uang hubungi kami untuk layanan yang cepat dan aman hubungi kami sekarang melalui email di hartfordfinancialservice @ gmail .com saat kami berada di sini untuk membantu Anda mengarsipkan tujuan keuangan Anda, karena kami memberikan penawaran 100% untuk semua jenis pinjaman berbunga rendah. Tarif, untuk mereka yang tertarik dengan layanan kami dari negara manapun dengan tingkat kredit apakah. ditolak oleh bank atau kreditur? Kami dapat menawarkan pinjaman yang Anda butuhkan dengan tarif paling menarik sebesar 1% untuk mengarsipkan tujuan keuangan Anda sehingga kami menawarkan kesempatan untuk berinvestasi pada apa yang telah Anda rencanakan di sini adalah pinjaman untuk Anda dan investasikan dengannya, hubungi kami melalui e-mail. di bawah jika Anda tertarik dengan layanan pinjaman karena kami akan memberi Anda senyuman perubahan

    Email:: [hartfordfinancialservice@gmail.com]
    BBM INVITE: [DD8B2E2D]
    DUNIA PRESS: [hartfordfinance.wordpress.com]

    BalasPadam
  22. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    BalasPadam
  23. Assamialiakum

      Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan? Pinjaman kontrak? Pinjaman pelajar? Pinjaman projek? Atau pinjaman Kesihatan?
    Hubungi Pinjaman Cepat Unicredit untuk pinjaman dan pinjaman jangka pendek, untuk transaksi yang cepat, selamat dan mudah.

       Maklumat perhubungan

    E-mel: unicreditfastloan@gmail.com

    Facebook: Pinjaman Cepat Unicredit

    Instagram: Pinjaman Cepat Unicredit

    Twitter: @unicreditfastloan

    Transaksi pinjaman yang boleh anda percayai.

    BalasPadam
  24. Adakah anda memerlukan Pinjaman?
    Adakah anda mencari Kewangan?
    Adakah anda mencari Pinjaman untuk memperbesar perniagaan anda?
    Saya fikir anda telah sampai di tempat yang betul.
    Kami menawarkan Pinjaman dengan kadar faedah rendah.
    Orang yang berminat mesti menghubungi kami di
    Untuk maklum balas segera terhadap permohonan anda, Mohon
    balas e-mel ini di bawah sahaja.
    Aplikasi apa +918256953815
    ushaservicesonline@gmail.com
    Tolong, berikan kami Maklumat berikut sekiranya berminat.

    1) Nama Penuh: ………
    2) Jantina: ………
    3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: ………
    4) Tempoh Pinjaman: ………
    5) Negara: ………
    6) Alamat Rumah: ………
    7) Nombor Mudah Alih: ………
    8) Pendapatan Bulanan: …………………
    9) Pekerjaan: ………………………
    ) Laman web mana yang anda ada di sini mengenai kami ...

    Terima kasih dan salam mesra.
    ushaservicesonline@gmail.com
    +918256953815

    BalasPadam
  25. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    BalasPadam
  26. i am so excited today. I have seen comments from people who had already gotten a loan from LAPO M-F so I decided to apply based on popular recommendations and only a few hours ago I confirmed a total amount of 10,500 euro in my account. This is really great news and I advise anyone who needs a real loan to apply through their email: lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447883183014

    BalasPadam